Recensie ‘Bobbi viert Sinterklaas’ | Ingeborg Bijlsma en Monica Maas

Eindelijk is het dan zo ver, Sinterklaas is weer in Nederland! Sommige kinderen hebben dagen, misschien wel weken uitgekeken naar dit moment. Ook Bobbi en knuffel Ollie kunnen hun geluk niet op als ze de stoomboot met Sinterklaas en Piet aan zien komen in het prentenboek ‘Bobbi viert Sinterklaas’.

Het prentenboek vertelt het verhaal van de avonturen van kleine beer Bobbi en zijn knuffelolifant Ollie in de aanloop naar pakjesavond. De gebeurtenissen vinden plaats in chronologische volgorde: Bobbi is eerst aanwezig bij de intocht en ontmoet vervolgens Sinterklaas en Piet. Daarna zet Bobbi zijn schoen, verkleedt zich als Sint en Piet en tot slot viert hij, samen met Ollie, natuurlijk ook pakjesavond. Tijdens de ontmoeting met Sint en Piet gebeurt er ook nog iets onverwachts, Bobbi vindt een mooie veer. Of het hem ook lukt deze bij de rechtmatige eigenaar terug te bezorgen, dat blijft nog even geheim!

De prentenboekjes van Bobbi worden gekenmerkt door de eenvoudige tekst die op rijm geschreven is. ‘Bobbi viert Sinterklaas’ is daarop geen uitzondering. De woorden die gebruikt worden zijn zeer herkenbaar voor peuters en het eindrijm maakt het verhaal ook leuk voor kleuters. Zij kunnen na een keer voorlezen vaak zelf al een of twee woorden aanvullen en zo de zinnen afmaken.

De eenvoudige, kleurrijke tekeningen ondersteunen het verhaal dat verteld wordt goed. Hoofdpersoon Bobbi is op elke prent prominent aanwezig en de prenten laten zien wat er in de tekst verteld wordt.

Het verhaal beschrijft de activiteiten die tussen de aankomst van Sinterklaas en pakjesavond in de meeste gezinnen plaats zullen vinden en is daarom ook zeker geschikt om te gebruiken als voorbereiding voorafgaand aan en tijdens de Sinterklaasperiode. Voor veel kinderen is dit een spannende tijd. Een verhaal lezen waarin de gebeurtenissen voorkomen die het kind zelf ook zal gaan beleven, zorgt voor herkenning en voorspelbaarheid.

Je kunt het boek ook gebruiken om gesprekjes te hebben met je kind over Sinterklaas. Bekijk bijvoorbeeld samen de prent van de intocht en praat over de aankomst van Sinterklaas waar het kind bij is geweest. Was de intocht bij jullie hetzelfde als bij Bobbi? Wat was hetzelfde? Wat was anders? Praat over gevoelens: hoe vond Bobbi de intocht? Hoe kun je dat zien? En wat vond het kind er zelf van? Geef informatie over wat er gebeurt op een prent: waarom valt bijvoorbeeld de helft van de pepernootjes op de grond? Als het kind de vraag nog niet zelf met woorden kan beantwoorden, kun je dit als volwassene voor hem doen. Hierdoor vergroot je indirect het taalbegrip en help je het kind de wereld om hem heen beter te begrijpen: samen praten om nieuwe dingen te leren.

Voor kinderen die moeite hebben met het begrijpen van taal, is ‘Bobbi viert Sinterklaas’ dan ook zeer geschikt. Zeker als je tijdens het voorlezen van het verhaal de belangrijkste woorden kunt ondersteunen met een gebaar. Met het boekje ‘Mijn eerste Sintgebaren’ van Baby- en kindergebaar leer je in een handomdraai de belangrijkste gebaren, zoals Sinterklaas en Piet. Daarnaast staan er enkele liedjes en versjes in het boekje waarbij de tekst is voorzien van de juiste gebaren, zodat je ook op andere momenten de handjes kunt laten wapperen en je taal met gebaren kunt ondersteunen. Een leuk boekje om zelf te gebruiken of cadeau te doen, in het bijzonder in combinatie met een vrolijk prentenboek als ‘Bobbi viert Sinterklaas’!

Titel: Bobbi viert Sinterklaas

Auteur: Ingeborg Bijlsma

Uitgeverij: Kluitman