Recensie ‘Raad eens hoeveel ik van je hou’|Sam McBratney

Het initiatief ‘Geef een (prenten)boek cadeau’ zorgt er elk jaar voor dat een bekend en geliefd prentenboek voor een klein prijsje beschikbaar komt in de reguliere boekhandels in Nederland en Vlaanderen. Zij doen dit met de gedachte dat, wanneer er thuis mooie boeken beschikbaar zijn, ouders en kinderen ontdekken hoe leuk het is om samen in een boek te bladeren en te lezen. Op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken en voorgelezen worden, stimuleert de ontluikende geletterdheid. Dit is een voorwaarde voor succes op school en later in de samenleving. Een gedachte die Stichting Pretletters natuurlijk van harte ondersteunt!

Het prentenboek van dit jaar is ‘Raad eens hoeveel ik van je hou’ van Sam McBratney. Een lief prentenboek over een klein haasje, genaamd Hazeltje, dat aan Grote Haas wil vertellen hoeveel hij van hem houdt. Dit blijkt echter nog niet zo gemakkelijk. Want hoe kun je laten zien hoeveel je van iemand houdt? Door je armen uit te strekken, op je tenen te gaan staan of toch door heel hoog te springen…? En wat nou als de ander je steeds overtreft en zich een beetje verder uit kan strekken of nog hoger kan springen? Vindt hij jou dan nog liever dan jij hem?

Het verhaal is geschikt voor peuters en kleuters. Het is geschreven in korte zinnen, die worden begeleid door mooie zacht gekleurde illustraties, waarin Hazeltje en Grote Haas om de beurt laten zien hoeveel ze van elkaar houden.

Hoewel er voor peuters soms nog moeilijke begrippen worden gebruikt, bijvoorbeeld ‘raden’ en ‘houden van’, is het verhaal zeker ook geschikt voor jongere kinderen. Zorg ervoor dat je de moeilijke begrippen eerst uitlegt, voordat je het boek samen leest. Wat is bijvoorbeeld ‘houden van’ of ‘raden’? Bedenk samen hoe jullie laten zien dat je elkaar lief vindt, zodat duidelijk wordt wat ‘houden van’ betekent. Of speel samen een raadspelletje om zo het begrip ‘raden’ te verduidelijken.

Doe ook eens samen de bewegingen van Hazeltje en Grote Haas na. Zeker voor kinderen die het moeilijk vinden om langere tijd stil te zitten en te luisteren, is dit een leuke activiteit. Maar ook kinderen die soms erg afwezig zijn, zullen beter op kunnen letten als bewegen en stil zitten wordt afgewisseld. Daarbij krijgen begrippen ook meer betekenis als je ze zelf ervaart.

Dus: loop, fiets of rij op 6 april naar de dichtstbijzijnde boekenwinkel, koop ‘Raad eens hoeveel ik van je hou’ en geef het cadeau aan een klein (of groot) iemand die je liefhebt. Met dit mooie prentenboek geef je een cadeau om keer op keer samen van te genieten en elkaar te vertellen hoeveel je van elkaar houdt!

Auteur: Sam McBratney

ISBN: 9789047700135

Uitgeverij: Lemniscaat