Recensie “Engel van hier en daar” | Adrienne de Jonghe- Rouleau

Sommige titels grijpen je soms vast, in één oogopslag weet je al, dit boek moet ik echt hebben. Engel van hier en daar, was voor mij zo’n boek! de omschrijving dat het een troostboek betrof maakte mij nog meer geboeid. Pretletters leest deze week een heel bijzonder boek over het verlies van een dochtertje en zusje… een boek wat troostend kan zijn voor iedereen die geconfronteerd wordt met verlies.

De kaft van het boek geeft direct al een warme uitstraling, met tekeningen waarvan je direct ziet, hier is rekening gehouden met het kindniveau. Binnen het boek komen de illustraties op iedere bladzijde terug.  Niet alleen is het boek heel ondersteunend met illustraties, die niet te druk zijn, ook is er gebruik gemaakt van eenvoudige kleuren.  De basis is wit, met af en toe gebruik van zachte herkenbare kleuren. Overigens is dit boek niet geschreven voor een bepaalde doelgroep, dus ieder kind zal hier zoveel troost uit kunnen halen.

Het verhaal beschrijft Chrisje die vanaf de wolk naar aarde mag gaan. Op de aarde beleeft ze vreugde met haar dierbare familie. Chrisje wordt ziek en zal de aarde moeten verlaten. De kracht van het boek ligt in het verhaal bij de onderliggende boodschap “er wordt overal van je gehouden”.  De zinnen die gebruikt worden in het boek maken gebruik van symboliek, en is daarmee dus voor lezertjes geschikt die symboliek kunnen interpreteren. De rugzak vol liefde en warmte is daar een voorbeeld van.  Het boekje leest vlot en is daarmee ook geschikt voor het kind met mindere concentratie. Het boek is zeker een aanrader maar niet alleen voor ouders, familie die met plotseling afscheid te maken krijgen. Ik zie ook voor de juf en hulpverlener hier een waardevol instrument om het onderwerp bespreekbaar te maken.

Engel van hier en daar, je voelt wanneer je het boek leest, dat het boek mogelijk een achterliggend verhaal heeft. Dat blijkt ook zo te zijn, je leest het verhaal erachter op hun eigen website http://www.engelvanhierendaar.nl

Redenen genoeg om het boek aan te schaffen zou je denken, maar de mooiste gedachte van dit boek vind ik nog wel deze:  Een deel van de opbrengst gaat naar de Vereniging van Ouders, kinderen en Kanker (VOKK).

Benieuwd naar het boek?

• ISBN: 9789021674773
  • Auteur: Adrienne de Jonghe- Rouleau