Recensie “Ssst! De tijger slaapt” |Britta Teckentrup

De Nationale Voorleesdagen zijn elk jaar weer een feestje en het Prentenboek van het jaar 2018 ‘Ssst! De tijger slaapt’ maakt het geheel dit jaar compleet. Het kleurrijke prentenboek, van de hand van Britta Teckentrup, is namelijk niet voor niks de nummer 1 van de Prentenboek TopTien 2018. Het is een beetje spannend, maar vooral vrolijk verhaal met een verrassend eind, dat zich prima leent voor allerlei leuke en uitdagende taalactiviteiten.

Het prentenboek vertelt het verhaal van een slapende tijger en een muis, kikker, schildpad, vos en ooievaar die proberen de tijger te passeren. Gaat hen dit lukken zonder haar wakker te maken? Met een beetje inventiviteit van de kant van de dieren en een beetje hulp van de kleine luisteraars moet dit zeker lukken. En wat zijn de kleine dieren eigenlijk van plan? Waarom willen ze langs de tijger en waar zijn die mooie ballonnen voor? Kortom, een heerlijk verhaal over dieren, vriendschap en natuurlijk feest!

Het verhaal is geschreven in korte zinnen, waarvan de inhoud voor jonge kinderen zeker herkenbaar zal zijn. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf circa 4 jaar, maar met een kleine aanpassing van de tekst, is het zeker ook geschikt voor jongere kinderen. De illustraties zijn eenvoudig en kleurrijk en ondersteunen het verhaal goed.

Wat het prentenboek uniek maakt, is dat de jonge luisteraars fysiek worden betrokken bij het verhaal. Dit maakt het prentenboek ook zeker geschikt voor kinderen, die wat meer moeite hebben met stilzitten. Het verhaal nodigt namelijk letterlijk uit tot het aanraken van de illustraties en het boek. Op elke dubbele pagina wordt het kind namelijk uitgenodigd de kleine dieren te helpen, bijvoorbeeld door de tijger over haar neus of buik te aaien of zelfs een liedje te zingen. Door tijdens het voorlezen de opdrachten eens onverwacht te veranderen, bijvoorbeeld ‘Aai de tijger maar eens over haar….oor!’, stimuleer je ongemerkt het kritisch luisteren en het taalbegrip van het kind.

Of maak het verhaal aantrekkelijker voor kinderen die snel afgeleid zijn, door tijdens het voorlezen gebruik te maken van voorwerpen die het verhaal visueel ondersteunen. Bijvoorbeeld echte ballonnen, een klein taartje en uiteraard ook dierfiguurtjes (bijvoorbeeld vingerpoppetjes, onder andere te koop via Shop La Mexicana). De voorwerpen vangen de aandacht van de kinderen en zorgen ervoor dat het verhaal nog meer tot leven komt. Met de voorwerpen kunnen de kinderen het verhaal zelf ook naspelen. Een activiteit die onder andere het vertellen van verhalen stimuleert en het prentenboek daarmee ook geschikt maakt voor iets oudere kinderen.

Op internet zijn overigens nog veel meer leuke spelsuggesties en voorleesideeën te vinden om het voorleesfeest compleet te maken. Denk bijvoorbeeld aan gebarenliedjes (zoals deze van Gebarenliedjes op YouTube), afbeeldingen om het verhaal visueel te ondersteunen (zoals deze van de site Engels met kleuters, inclusief spelsuggesties), of de app ‘Ssst! De Tijger slaapt’ te vinden in de App Store of Google Play.

‘Ssst! De tijger slaapt’ is een feest van een prentenboek, voor kleine en grote luisteraars, om keer op keer samen van te genieten. Tijdens, maar zeker ook na de Nationale Voorleesdagen!

Auteur: Britta Teckentrup

ISBN: 9789025767938