Recensie “De Wensbloem” | Nathalie Slosse & Rocio Del Moral

wensbloem2De wensbloem is een prachtig geschenk uit de collectie van Nathalie Slosse en behandeld het thema van onverwachts verlies in de belevingswereld van het kind. De wensbloem is de opvolger van “Toverdruppels” en “Grote boom is ziek”.

In alle boeken die we tot nu toe gelezen hebben van Nathalie komt ook in deze versie het vriendje “Snuiter” weer in het verhaal terug. Snuiter prijkt dan ook al op de kaft met in zijn handen een paardenbloem (wensbloem).

De bekende stijl van Nathalie zien we ook in dit boek weer terug. Eenvoudige bewoordingen, korte teksten met prachtige illustraties maken het verhaal ontzettend boeiend om te kijken, luisteren en ontdekken. Het verhaal begint met snuiter en een feestje. Vriendschap blijdschap komen hier aan de orde. Na doorlezen gaat het verhaal verder over een plotseling ongeluk van één van de vriendjes. In eenvoudige woorden zoals trillen en raar gevoel in de buik wordt op kindniveau de emoties beschreven die bij een schok als deze teweeg kan worden gebracht. Binnen het verhaal wordt er aandacht besteedt aan rituelen die Snuiter verder helpen. Gevoelens van schuld (Had ik maar…) worden prachtig omschreven in het boek en Oehoe de uil weet als geen ander in het verhaal te beschrijven dat het niemands schuld is.

Na het verhaal van Snuiter is er ook binnen dit boek van Nathalie weer aandacht voor tips bij verlies en rouw. Er wordt stil gestaan bij rituelen en het belang hiervan. Daarnaast zijn er ook binnen dit boek knutselwerkjes opgenomen die je terug vind in het verhaal en een positieve bijdrage kunnen leveren bij het verwerkingsproces van het kind.

dromenvangerOnze eigen ervaring: Wij hebben met alle boeken van Nathalie een zeer positieve ervaring. Het verhaal spreekt direct aan bij het kind. De wensbloem is qua verhaal ingrijpender als de vorige delen waar “Grote boom is ziek” nog beter werd. In de wensbloem gaat het verhaal verder met het behandelen van het onderwerp Sterven. Het verhaal heb ik voorgelezen met een kind van zes jaar. Enorm veel herkenning was er vooral als het boek emoties omschrijft en jezelf als kind maar moeilijk op de woorden kan komen wat je eigenlijk voelt. De dromenvanger speelt een rol in het boek, en staat als activiteit om verder uit te werken. Wij hebben samen de dromenvanger gemaakt, en hij brengt iedere dag nog steeds mooie dromen. Ook hiervan hebben we een ritueel gemaakt bij het naar bed toe gaan. De dromenvanger hangt boven bed en met een eigen bedacht liedje moet hij altijd even een rondje maken boven het hoofd van de zesjarige luisteraar. Dankbaar voor dit mooie boek, die ons ondersteund bij het bespreekbaar maken van onderwerpen die soms door volwassenen moeilijker worden gemaakt dan dat ze werkelijk zijn. Ik wens ieder kind wat geconfronteerd wordt met ziekte en verlies een prachtig boek van Snuiter toe.

Auteur: Nathalie Slosse

Illustraties: Rocio Del Moral

ISBN: 9789462344983