Recensie “Bobbi”

De prentenboekjes van Bobbi zijn absoluut mijn favoriet als het gaat om iets uitleggen aan kleine kinderen. Deze boekjes zijn hedendaags en herkenbaar en op de plaatjes valt veel te zien en te ontdekken. Met de zomer en de vakantie in aantocht wil ik drie boekjes van Bobbi nader toelichten.

Bobbi in de zomer Bobbi in de zomer is verkrijgbaar als apart deeltje, maar ook in een speciale uitgave waar alle vier de seizoenen in één bundel zit. In dit deeltje maakt Bobbi van alles mee en doet allerlei leuke dingen. Als het warm is mag hij onder de sproeier staan om af te koelen, hij mag in het zwembadje in de tuin en hij smult lekker van de aardbeitjes. Het gaat over de zon, het strand en de zee en een ijsje aan het eind van de dag hoort er natuurlijk ook bij. In de zomer kun je lekker de hele dag buiten spelen en wat is er nu heerlijker dan dat!

Bobbi gaat naar zee Bobbi gaat naar zee is één van de twee delen in het omkeerboek over de zomer. Bobbi gaat naar het strand en gaat op zoek naar de mooiste dingen. Ook mag hij een lekker ijsje uitzoeken. In de zee gaat hij, met zijn schep en netje, op zoek naar zeesterren. Hij bouwt zandkastelen, maar oeps, het water wordt nu wel heel hoog! Dan gaat Bobbi weer naar huis, natuurlijk met een emmer vol met mooie schelpen. 01. Plaatje Bobbi

Bobbi op vakantie Bobbi op vakantie is de andere kant van het omkeerboek. Bobbi gaat met de auto op vakantie. Ze gaan naar de camping aan zee. Onderweg zingt hij liedjes, want de rit duurt lang. Op de camping mag Bobbi helpen om de tent op te zetten, maar dat is toch nog een beetje moeilijk. Daarna wil Bobbi gelijk naar het strand en bouwt er een zandkasteel, hij zoekt schelpen en smult van een ijsje. Op de camping krijgt hij een vriendinnetje waar hij fijn in de speeltuin mee speelt. Dan mag Bobbi ook nog een kaartje naar oma sturen. En als het vakantie is … dan mag Bobbi altijd laat naar bed!

Mijn mening Hoewel er enige overlap is bij deze drie deeltjes van Bobbi, hebben ze toch allemaal een eigen verhaal. De verhaaltjes zijn op rijm geschreven en kinderen onthouden de versjes al snel als je het een paar keer hebt voorgelezen. De verhalen zijn heel herkenbaar en deze boekjes kun je goed gebruiken om de kinderen voor te bereiden op de zomer, de zee en op de vakantie. De illustraties stralen echt ‘zomer’ uit en zijn ook heel herkenbaar voor kinderen. Er valt veel op te ontdekken.

Productinformatie

Auteur en illustraties: Monica Maas

Uitgeverij: Kluitman B.V.