Recensie Letterspelmat

lettermatSpelenderwijs leren, het is zo fijn want leren gaat dan eigenlijk vanzelf. Voor het gehandicapte kind kan het dan ook extra fijn zijn als er materialen zijn die bewegen daarbij ook nog eens betrekken. Wat fijn is het dan om materialen te vinden die en bewegen, leren en spelen combineren. Zie hier…. onze ervaring met een prachtig materiaal voor het eigen maken van de letters. Onze bevindingen met de Letterspelmat!

De letterspelmat is een grote mat van 140 x 170 cm. Je moet dus wel even ruimte maken om hem goed neer te leggen. De stof is licht en soepel, en bovendien ook nog eens wasbaar wat mooi meegenomen is.

Ik gebruik de mat bij verschillende ontwikkelingsniveaus en het fijne aan deze mat is dan ook dat hij aanpasbaar is op niveau. De rand laat mooie plaatjes zien die kinderen kunnen benoemen, ook het kind wat nog moet beginnen met letterbegrip. Het middenstuk laat een scala aan letters zien waar dus geoefend kan worden met woordjes of letters. Hij doet me in eerste instantie denken aan het bekende spel met de kleurtjes waar je met handen en voeten op moet gaan staan.

lettermat2Kinderen reageren uiterst positief, sowieso is het op de grond liggen en naar de plaatjes kijken al een grote hit, maar ook het zoeken naar je eigen letter van je eigen voornaam is een groot succes. De kinderen die verder al zijn met letters kunnen de woordjes vormen waarbij je armen en benen dus veel meer in kunt zetten, wat eindigt in een hoop gelach en tuimelpartijen.

Deze mat biedt zoveel mogelijkheden om aanpassingen mee te maken, dat ik spontaan zin krijg om mijn eigen uitbreidingen te gaan knutselen. Bijvoorbeeld kaartjes met afbeeldingen mee te nemen en dan te vragen aan het kind welke letter hoor je en leg het kaartje op de goede letter.. kortom deze creabea smult van dit materiaal… als basis geeft het spel prima handvaten om het spel te spelen, maar tsjonge wat is het leuk om je eigen spel hierbij te verzinnen.lettermat3

Wij zijn dus enorm enthousiast over de letterspelmat, en we zullen hem dan ook zeker heel veel gaan gebruiken. Voor het kind wat meer heeft met cijfers dan met letters. er is ook een cijfervariant!!

De Cijfer en Letterspelmat kost €24,95 en is  hier te koop