Recensie Stabilo Education”de vier avontuurlijke vrienden”

Deze week brengen we bij Stichting Pretletters een nieuw onderdeel onder de aandacht. Binnen onze website willen aandacht schenken aan educatieve middelen die ondersteunend werken bij het lezen met het kind.

klaar-om-te-lezen

Als eerste hebben we namens Stabilo Education een prachtige serie oefenboekjes uit mogen proberen. De serie heet “de 4 avontuurlijke vrienden” en voor elke groep is een eigen uitgave om aan te sluiten bij het niveau. De boekjes zijn niet geschreven voor een speciale doelgroep en daarom geschikt voor alle kindjes. Voor het gehandicapte kind is het dus van belang even aan te sluiten bij de juiste ontwikkelingsleeftijd.

In onze begeleidingsmomenten maken wij gebruik van het boek voor Groep 1 en 2. Lezen en oefenen met de schrijfmotoriek word in deze boekjes met elkaar afgewisseld, wat het erg fijn maakt om mee te werken.
Elk hoofdstuk begint met een kort verhaaltje over de vriendjes en hun avontuur. Ik heb persoonlijk niet de volgorde gehanteerd binnen het boek maar heb binnen de verschillende opdrachtjes gekeken naar de geschiktheid voor het kind. Met name lijnen trekken binnen de oefeningen zijn erg populair.. zeker voor het kind wat nog niet kan schrijven maar wel een enorme interesse heeft. Hoe trots zijn ze op hun eerste schrijfwerkjes!! De oefeningen worden op een zeer uitnodigende manier aangeboden. Het circus thema geeft bijvoorbeeld een fijne oefening van vriendje Angelina die aan het jongleren is. Het kind word uitgenodigd de ballen in de lucht aan elkaar te verbinden door strepen te trekken.

Naast schrijfoefeningen worden er ook hele speelse oefeningen aangeboden ter oefening van de fijne motoriek. De gekleurde viltstiften en oefenen met dopjes er terug op doen bijvoorbeeld. Het maakt dat de boekjes een enorme schat aan oefeningen bieden op vele gebied! Het filmpje hierboven laat ook een mooi voorbeeld zien van creatieve manieren om(schrijf) motoriek te bevorderen.
De kindjes zijn erg enthousiast over de boekjes. Er wordt wekelijks uitgekeken naar een nieuwe oefening. Wat het extra leuk maakt is het avonturendiploma aan het einde van het boek! wat een mooie beloning.. Kortom wij zijn enthousiast over stabilo education. De boekjes zijn voor een heleboel kinderen heel goed inzetbaar!

Benieuwd naar Stabilo Education en de educatieve middelen die zijn aanbieden.

Bezoek hun website hier !  of bekijk hun facebookpagina

One thought on “Recensie Stabilo Education”de vier avontuurlijke vrienden”