Recensie “Het voorleesboek voor de allerliefste opa!”

Oma’s en Opa’s voor altijd jong!  Het thema dit jaar voor de kinderboekenweek 2016. Aansluitend op dit geweldige thema lezen we deze week bij Pretletters het boek van Marianne Busser & Ron Schröder namelijk “het voorleesboek voor de allerliefste Opa.

Eerlijk gezegd ben ik wat bevooroordeeld want de boeken van Marianne & Ron zijn hier thuis al een grote hit, dus ik verheug me al weer op de verhalen en de mooie illustraties van Dagmar Stam. De boeken zijn nu eenmaal een feestje om te zien, kleurrijk en uitnodigend om erover in gesprek te gaan met het kind.

941

Voor ons deze week dus het voorleesboek voor de allerliefste opa. Nou ook dit boek maakt zijn belofte meer dan waar. De verhalen zijn niet te lang, zodat ze geschikt zijn voor korte voorleesmomenten. Voor het kind met beperkte aandacht dus zeker geschikt! Daarnaast de prachtige illustraties erbij die ook uitnodigen om te vragen aan het kind “wat zie jij daar allemaal?” Sommige verhaaltjes zijn op rijm, sommige niet. Daarbij zijn er verhaaltjes over opa in de grote mensenwereld, maar sterk van het boek vind ik dat er ook verhaaltjes bij zitten over een opa in het dierenrijk. Opa eend heeft bijvoorbeeld wel twee hele stoute eendjes op bezoek.

Tsja en wat ik me dan altijd heb afgevraagd bij het thema van de kinderboekenweek. Wat nu voor het kindje waar opa of oma er niet meer is? Of wat nu voor het kindje waar opa ziek is? Wat ontroerd het mij dat binnen dit boek ook hier aandacht is aan besteed. Geen zware verhalen, nee kort verhaaltje over bloemen voor oma. Bijzonder sterk is hoe in het verhaal in een paar regels aandacht wordt besteedt aan rituelen(in dit geval bloemen) bij rouw die je toe kunt passen bij het kind. Het boek besteedt ook aandacht aan de opa die vergeetachtig is. Uit eigen ervaring is het zo fijn om een verhaal te hebben wat de kern raakt als je te maken krijgt met dementie bij grootouders. Ook hier kort verhaal waar de liefde vanuit de tekening voor opa van afspat. Begrijpelijke taal voor het kind die het onderwerp niet zwaar maakt, maar opent voor in gesprek te gaan. Naast alle bijzondere verhalen ook nog eens heel veel verhaaltjes van heel veel plezier met opa. oma

Dankjewel Marianne Busser & Ron Schröder voor dit prachtige geschenk in deze kinderboekenweek! Het verdient zeker een plaatsje in menig boekenkast. En als je nu denkt.. tsja ik had liever een boek voor oma?? tadaaaaa zelfs daar is aangedacht.. want er is ook een voorleesboek voor oma van de zelfde auteurs.

Benieuwd naar dit boek? bezoek dan zeker de website van Unie boek Spectrum.

Titel Boek: Het voorleesboek voor de allerliefste opa
ISBN: 9789000337583