Recensie “Dag lieve opa”

De dierbaarste wens van ouders is toch wel het behoeden van verdriet en pijn bij je kind. Maar hoe bereidt je een kind voor als je dan toch geconfronteerd wordt met verlies? Hoe vertel je aan het jonge kind wat een begrafenis is en hoe start je het gesprek over de dood?

Dag Lieve opa is een boek van Lappa wat hierin ondersteund. Het boekje vertelt het verhaal van Lappa en zijn opa. Daarbij wordt met prenten en ondersteunende tekst uitgelegd wat een begrafenis is.

De verhaallijn zit prettig in elkaar, niet alleen is er aandacht voor verdriet, maar ook gedeeltes over het plezier wat opa en Lappa samen hadden wordt besproken. Een kind in rouw kan van intens verdriet, het verdriet loslaten en doorgaan met plezier. Daar speelt het verhaal ontzettend fijn op in. Beiden mogen er naast elkaar zijn. Wat mij opvalt in het boek is dat je het in gedeeltes kan lezen. Het beschrijft de situatie van het overlijden en de voorbereidingen, daarnaast is er een gedeelte wat aandacht heeft voor de begrafenis. De hoofdstukken zijn kort van opzet, waardoor het goed mogelijk is om kleine gedeeltes te lezen. Moeilijke woorden waar het jonge kind mee geconfronteerd kan worden zoals “aula” worden in duidelijke taal uitgelegd op het juiste niveau.

Lappa wordt in het verhaal betrokken bij het afscheid, en er is ook aandacht voor Lappa die nog zoveel vragen heeft. Ook sluit het boek af met verschillende opties over waar Opa nu is. Dat maakt dat de lezer zelf het gesprek kan beginnen hoe het kind het zelf ervaart. De illustraties van Lappa zijn kleurrijk maar maken een rustige indruk in het boek. Bij ieder stukje tekst is er een plaatje om samen naar te kijken. Na het verhaaltje is er ruimte aangebracht voor het kind om zelf iets te schrijven of te tekenen, of een mooie foto te plakken. Dag lieve Opa is verkrijgbaar in twee uitgaves. Het boekje kost €12,95, maar tevens is er ook de uitgave boekje met knuffel. Deze kost €22,95.  Ik kan mij goed voorstellen dat de Lappa knuffel ook bij de verdere verwerking een hele fijne rol kan spelen. Je vindt de boekjes HIER

Op de website van http://www.vriendjevanlappa.nl ontdek je nog meer mooie prentenboeken van Lappa

Dag Lieve opa is een boekje wat zeer ondersteunend kan zijn in de voorbereiding op overlijden en begrafenis. Het boekje is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar.

ISBN: 978-9-08211-490-4