Recensie Sander en het mysterieuze wapen

Recensie Sander en het mysterieuze wapen

Deze vakantie duiken we in een prachtig fantasierijk boek met een verhaallijn in de riddertijd, waar de twee broers Sander en Maarten avonturen beleven. Je duikt bij het eerste hoofdstuk direct in een andere tijd.Het boek heeft mij zeker verrast! Wat een prachtig kinderboek is dit, zeker voor het kind wat dol is op fantasie verhalen.

De hoofdstukken zijn niet te lang. Ieder hoofdstuk heeft zijn eigen titel, wat dan ook nog eens in mysterieus lettertype gedrukt staat. Nou mijn belangstelling heeft het zeker opgewekt.

Al lezend in het boek komen er verschillende onderwerpen aan bod, een geheimzinnig wapen, een mysterieus wezen, maar ook tweestrijd tussen broers, en zelfs ook nog een tikkie verliefdheid op een prinses. Het komt allemaal aan bod in het boek. De auteur heeft echt zich verdiept in de tijd waarin het boek afspeelt. De beschrijvingen uit die tijd maar ook de woorden erop aangepast maken naast een beeldende verhaallijn ook nog eens dat de woordenschat verbreedt. Een chirurgijn komt bijvoorbeeld in de verhalen terug, dat doet wel even een beroep om na te denken wat dit beroep ook al weer was.

Het boek brengt ook vragen met zich mee, tenminste bij mij. Het boeit mij al vanaf het begin waarom de schrijver voor bepaalde namen heeft gekozen. Zo was ik helemaal weg van de smid en vader “Idalis”. De naam van deze rol nam mij mee naar de riddertijd waarin de smid nog stond te buffelen rondom het warme vuur. Daarnaast zijn er voor zijn zonen moderne namen uitgekozen Sander en Maarten te weten. Toch blijf ik benieuwd naar deze keuze. Is het om de jonge lezer herkenning te geven? zijn Sander en Maarten mogelijk bekende namen voor de auteur.. of ligt er misschien helemaal geen grotere betekenis achter?

Het mooie van deze auteur is dat ik hem persoonlijk het kan vragen. Binnenkort verschijnt er een mooie blog over Toon Hagenaar en zijn werk. Deze auteur is namelijk veel te bescheiden, zal niet gauw zijn werk promoten en dat maakt dat deze schatten toch enigszins begraven blijven onder zijn eigen bescheidenheid. Tijd dus om de wereld kennis te laten maken met een prachtig boek van een inspirerende schrijver. Dit boek verdient een ereplaatsje in de boekenkast van vele kindjes.toon

Benieuwd naar Toon Hagenaar zijn werk? Volg dan onze blogs.

Wil je het boek aanschaffen? Zeker doen! je vindt Toon en zijn boek Hier

Auteur: Toon Hagenaar